Google Webmaster

Tuesday, January 23, 2018

Gubahan Hantaran Yang Perlu Disediakan

Pada masa kini, banyak orang anggap gubahan hantaran tidak begitu penting dalam satu perkahwinan. Sebaliknya, banyak orang mengutamakan mas kahwin. Tetapi sebenarnya hantaran yang diberikan kepada pihak perempuan adalah dengan tujuan untuk memberitahu pasangan yang bersedia untuk hidup bersama ni ikhlas menerima dirinya seadanya. Memang kita tidak mesti nak mengikuti tepat dengan semua budaya-budaya luar hinggakan melampaui batasan. Adalah lebih baik bagi pasangan yang ingin kahwin tu menyediakan gubahan hantaran yang boleh mampu ditanggung dan bagi keluarga itu hidup dengan bahagia.



Bagi gubahan hantaran, ramai orang mengelirukan apa barangan yang patut diberikan. Jadi, adalah baik bagi anda menyediakan satu checklist dan rujuk kepada panduan dan senarai barang hantaran yang biasa orang bagi.

Berikut adalah senarai hantaran yang biasanya diberikan. Mengikut pengalaman saya dan juga maklum balas yang orang lain bagikan, saya dah buat satu senarai untuk hantaran yang famous untuk orang ramai. Antaranya:-




Baju persalinan dari Makeoverurself
– Baju persalinan = kurung (P)
– Songkok = melayu (L)
– Kain untuk buat baju (L & P)
– Kasut (L & P)
– Beg Tangan
– Jam Tangan (L & P)
– Coklat (Contohnya Cabana Chocolate, Ferraro Rocher atau Coral Delight Coklat).
– Perfume Set/Manicure Set/Penjagaan Diri
– Kek/Macaroon/Candy/Cupcake
– Buah-buahan
– Aalquran/Buku Agama/Tafsir (L & P)
– Sejadah (P)
– Telekung (P)
– Set barangan mandian

Jika nak beri hantaran yang mahal sikit, antara yang boleh dibagikan adalah:
– Gadget seperti smartphone, camera, laptop, TV dan lain-lain.
– Set barang kemas.
– Kunci kereta baru
– Kunci rumah baru
– Sijil insurance/Emas jongkong(pelaburan)
Sewaktu anda keluar untuk membeli gubahan hantaran, anda kena ingat bahawa anda tidak beli barangan yang ada kemungkinan besar tidak dipakai langsung. Jika anda beli hantaran macam ni, ia cuma membazirkan wang anda dan akhirnya barangan itu akan rosak dan dibuang dalam tong sampah saja. Jadi, sebelum anda beli barang yang diperlukan oleh pengantin, pastikan bahawa semua barangan ni yang biasanya kegunaan pengantin akan dipakai selepas kahwin. Adalah baik untuk pengantin berbincang-bincang terlebih dahulu supaya dapat jimat wang dalam barangan yang tidak diperlukan.
Bagi ramai perempuan, mereka suka terima hadiah atau hantaran camtu. Tapi ini semua terpulang kepada pengantin itu berbincang satu sama lain. Ada juga orang yang berikan hantaran iPad 2 kepada pengantin perempuan dan dia nampak gembira sekali. Bagi saya, saya akan cadangkan pengantin beli jenis baju dan pakaian yang bermutu tinggi dan boleh dipakai buat seumur hidup.

No comments:

Post a Comment