Google Webmaster

Monday, August 29, 2011

Berbagai Makna Dengan Bunga

Bunga ada banyak makna dalam Bahasa Melayu. Pertama, ia boleh dimulakan dengan bunga yang tidak boleh dimakan. Dalam Bahasa Malaysia, bunga pada tayar tidak bermakna bahagian cantik menyelubungi tumbuhan oleh kelopak halus. Apabila seorang anggota polis trafik memberi amaran kepada anda bahawa "tiada bunga" di atas tayar anda, dia sebenarnya mengatakan bahawa tayar begitu teruk dipakai dan dia tidak dapat melihat corak bunga lagi. Oh, oh! Anda dalam masalah dengan undang-undang lalu lintas Malaysia.

Bunga bagi Pekerja
Pada akhir tahun kewangan, kakitangan berharap kepada "bunga" daripada bos Malaysia. Kemungkinan besar, bonus satu bulan tambahan gaji adalah seperti indah sebagai bunga di mata mereka. Pemikiran yang sama terpakai kepada "bunga" yang diberikan oleh bank-bank, dalam kes ini, ia adalah kepentingan. Pekerja bertuah yang menerima "bunga" dari bos dan bank mampu untuk membeli "bunga berapi-api". Beliau terbakar fius "bunga berapi-api" untuk menghantar menembak sehingga ke langit yang tinggi di mana ia bunga ke paparan besar bunga api.

Bunga Wanita
Dengan budaya lain, jantina wanita dianggap sebagai bunga kiasan dalam Bahasa Malaysia. Seorang gadis remaja adalah "tunas" yang tidak lama lagi matang ke dalam "bunga di taman" yang bermakna dia single dan tersedia untuk dipilih sebagai seorang isteri. Jika seorang lelaki yang memilih untuk "menghiasi bunga" rambutnya, dia akan berkahwin dengan gadis tu. Dengan produk-produk kecantikan membanjiri pasaran Malaysia, seorang wanita yang berkahwin lagi boleh mengekalkan bentuk badannya selepas melahirkan anak. Dia masih boleh jadi "bunga" perhimpunan sosial.

Acara besar-besaran sosial seperti perkahwinan Melayu memerlukan "bunga aneka". Pelbagai bunga akan dicampur dengan daun yang diparut sama limau Pandan, kasar berkulit dan perfume dalam bakul kecil. Bakul ini diletakkan di dalam kebuk perkawinan dan salai dengan kemenyan. Bayangkan wangi yang mengisi bilik. Pasangan pengantin diapit oleh replika bunga kelapa kerana mereka duduk bersama-sama atas pentas patut bagi seorang raja. Hadiah "bunga telur" diberikan kepada tetamu untuk majlis perkahwinan Melayu. Secara tradisi, ia dibuat dengan memasukkan tangkai bunga tiruan untuk telur. Cara moden membuat "bunga telur" hari ini adalah untuk menggantung telur dengan cara yang menarik pada hujung batang bunga.

Bunga Raya
Bunga dengan identiti paling pelik adalah bunga kebangsaan Malaysia, iaitu, bunga raya. Dari sini, kita bercakap tentang bunga yang boleh dimakan. Akar Melayu rebus bunga raya putih untuk menyembuhkan pelbagai penyakit seperti penyakit selesema, mata dan kulit. Cina pakai jus bunga raya untuk warna rambut mereka manakala Portugis menggunakannya untuk warna kasut mereka. Memandangkan kegunaan dan status negara dinaikkan, ia sangat pelik bahawa "bunga raya" juga merujuk kepada seorang perempuan yang tidak bermoral dalam Bahasa Malaysia!

Penduduk yang suka keju biru harus dapat memahami lampiran rakyat Malaysia untuk salad nasi warna biru dan pencuci mulut mereka. Pewarna makanan yang dihasilkan secara semulajadi daripada "bunga pea". Ia adalah keajaiban kecil itu, sebutan "bunga kacang" dalam Bahasa Malaysia membuatkan air mulut seseorang. Untuk membuatkan kesimpulan, ulas tidak "hanya ulas" tetapi tidak boleh diketepikan "Lawang" dalam banyak masakan Melayu.

No comments:

Post a Comment