Google Webmaster

Monday, August 29, 2011

Kado Hadiah Di Negara Asia

Di negara timur terutamanya negara-negara Asia, majlis perkahwinan adalah suatu peristiwa yang amat signifikan seperti negara di Barat. Apabila perkahwinan dalam keluarga telah diumumkan, ahli-ahli keluarga, kawan-kawan dan rakan-rakan menjadi sangat riang gembira. Perkara pertama yang mereka lakukan adalah untuk mengucapkan tahniah kepada pasangan itu. Seterusnya, mereka pergi ke depan dan bertanya jika ada apa-apa cara di mana mereka boleh membantu pasangan itu dengan pelan perkahwinan. Kadang-kadang, ibu saudara yang kaya atau bapa saudara akan langkah ke depan dan menawarkan untuk bayaran majlis perkahwinan pasangan itu. Walaupun ini tidak dilakukan dengan kerap, tapi kadang-kalanya ia akan berlaku.

Orang Asia adalah bangsa yang bertolak ansur. Dalam hal ini, rancangan perkahwinan dipelankan berkenaan dengan orang yang lebih tua, terutama ibu bapa pengantin. Biasanya bapa pengantin akan membayar pembelanjaan dalam majlis perkahwinan, tetapi kini masa telah berubah dan masyarakat telah berkembang, pasangan yang berkahwin biasanya menyimpan semua kewangan untuk hari besar mereka dan membayar semua pembelanjaan dengan seluruh sempena.

Di Malaysia misalnya, majlis perkahwinan Melayu adalah masa untuk bergembira dan semua tetamu akan dijemput untuk hadiri acara pekahwinan. Islam adalah agama rasmi orang Melayu di Malaysia dan upacara perkahwinan diadakan mengikuti upacara Islam. Apabila aspek-aspek agama perayaan berakhir, keluarga pengantin perempuan dan pengantin lelaki biasanya menyediakan jamuan perayaan yang besar untuk jiran-jiran, rakan-rakan dan keluarga. Oleh kerana iklim panas dan cerah sepanjang tahun, parti perkahwinan di garden pada waktu siang dan malam adalah sangat biasa. Pasangan itu akan memilih warna tema yang mereka suka dan warna ini akan dilihat pada pengantin perempuan dan pakaian pengantin, bunga pengantin dan hiasan.

Kini, banyak pasangan suka memilih warna-warna pastel sebagai tema. Lavender atau ungu, warna hijau pastel dan biru merupakan pilihan biasa. Walau bagaimanapun, emas warna dikhaskan untuk royalti. Pink akan menjadi pilihan pengantin perempuan, tetapi tidak dipilih kerap kerana pengantin lelaki tidak akan kelihatan baik dalam pakaian berwarna merah jambu tradisional!

Dari segi kado hadiah perkahwinan, selepas perkahwinan Melayu tradisional, tetamu akan diberi dengan bunga telur rebus yang dibungkus dalam kantung kecil satin atau renda. Telur dianggap sebagai satu simbol kesuburan dan apabila pasangan itu berkongsi dengan tetamu mereka, ia melambangkan hakikat bahawa pasangan itu berharap untuk mempunyai kehidupan yang berhasil bersama dan mahu tetamu mereka untuk mengucapkan yang sama untuk mereka.

Satu aspek yang menarik tentang kado hadiah tetamu dalam perkahwinan di kalangan orang Melayu adalah pasangan itu biasanya menyediakan token telur yang mencukupi. Ini adalah kerana terdapat keluarga yang mempunyai ahli yang banyak dan seringkali ia tidak cukup untuk memberikan kepada semua orang. Oleh itu, anda akan menemui antara kado hadiah yang disediakan dengan kuantiti yang banyak dan menakjubkan untuk memastikan tiap-tiap orang akan dapat kado hadiah perkahwinan itu.

Selain majlis perkahwinan Melayu, majlis perkahwinan India, Cina dan lain-lain adalah upacara yang biasa di Malaysia. Pada majlis perkahwinan tradisional India, para tetamu boleh mengharapkan gula-gula India yang kaya dan lazat sebagai kado hadiah perkahwinan. Bagi pasangan Cina, mereka suka memberikan tetamu mereka penanda buku Oriental, bingkai gambar berbunga ceri dan penyepit peribadi yang sebenarnya boleh makan.

Sekarang anda tahu tentang pelbagai jenis kado hadiah perkahwinan yang diberi di majlis perkahwinan Asia yang tertentu, anda akan tahu apa yang anda akan dapat apabila menghadiri salah satu daripada peristiwa perkahwinan ini.

No comments:

Post a Comment