Google Webmaster

Sunday, September 11, 2011

Adat Perkahwinan untuk Negara-negara Melayu

Anda boleh dianggap bernasib baik jika anda mempunyai peluang untuk menghadiri majlis perkahwinan Melayu di Indonesia, negeri-negeri Sabah dan Sarawak di Malaysia atau Brunei. Majlis perkahwinan yang menarik dan perayaan memberikan ekspatriat peluang yang unik untuk mendapatkan kefahaman tentang budaya dan adat istiadat komuniti-komuniti ini.

Memandangkan kepelbagaian kumpulan etnik di rantau ini yang luas, dengan alasan bahawa adat perkahwinan akan mencerminkan kepelbagaian ini. Setiap kumpulan etnik mempunyai pakaian perkahwinan sendiri ataupun pakaian dan upacara perkahwinan dan adat resam yang berbeza. Kalangan kumpulan etnik, latar belakang agama yang berlainan akan mempunyai amalan yang berbeza juga.

Orang Asing boleh menghadiri perkahwinan Melayu
Bagi orang asing yang tinggal di Brunei, Indonesia, Sabah atau Sarawak, mereka mungkin tidak tahu bagaimana untuk bertindak, apa hadiah untuk diberikan atau apa peranan yang dimainkan sebagai tetamu di majlis perkahwinan yang diperlukan. Berikut adalah panduan mengenai apa yang berlaku pada majlis perkahwinan Melayu.

Jika anda mempunyai soalan, anda boleh rujuk kepada rakan-rakan sekerja atau kawan-kawan yang juga dijemput untuk menghadiri majlis perkahwinan dan bertanya kepada mereka apakah pakaian yang sesuai atau hadiah yang sesuai untuk diberikan untuk pengantin.

Salah satu konsep yang paling penting dalam perkahwinan di Indonesia adalah "lebih ramai lebih meriah". Dengan itu setiap saudara-mara, jiran, rakan sekerja atau rakan kongsi perniagaan boleh dijemput ke majlis perkahwinan.

Menyertai kumpulan orang lain yang dijemput, walaupun jika anda tidak menerima jemputan peribadi yang diberikan oleh pengantin (selagi ia bukan makan malam berduduk di mana had dinyatakan dengan jelas di atas kad jemputan).

Di negara-negara itu, keluarga benar-benar berasa bangga dengan kehadiran anda di satu majlis perkahwinan. Menghadiri perkahwinan mereka menunjukkan bahawa anda mementingkan dan menghormati mereka, juga ini menunjukkan sokongan anda kepada pasangan pengantin. Jangan mempersoalkan niat rakan sekerja, jika mereka menjemput anda untuk menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan atau anak lelaki mereka. Mereka cuma benar-benar mahu anda untuk datang. Sebaliknya, jika anda tidak menghadiri walaupun dijemput, ini boleh menyebabkan rasa penghinaan bagi keluarga pengantin itu. Ini boleh menimbulkan masalah dalam hubungan anda pada masa depan.

Jemputan perkahwinan di Jakarta dan lain-lain pusat bandar boleh amat mewah. Tarikh di luar sampul surat adalah sangat praktikal jika anda menerima banyak jemputan perkahwinan. Di kawasan luar bandar, jemputan dilakukan melalui kunjungan dari keluarga kepada jiran dan rakan-rakan. Atas kad jemputan anda patut memerhatikan tarikh, masa dan tempat untuk "Akad Nikah", di mana upacara perkahwinan serta majlis perkahwinan sebenar diadakan. Walaupun kedua-dua upacara yang disebutkan dalam kad jemputan, kebanyakan orang hanya akan menghadiri perkahwinan resepsi.

Jika anda ingin menghadiri majlis perkahwinan, kerana ini adalah masanya bagi anda mengetahui kebanyakan upacara kebudayaan, anda kenalah bertanya kepada keluarga pengantin itu untuk mendapatkan keizinan. Mereka mungkin akan berkata "ya", tetapi lebih baik bagi anda mendapatkan keizinan sebab biasanya orang yang dijemput untuk menghadiri majlis perkahwinan adalah bagi golongan yang lebih kecil atau hanya ahli keluarga terdekat akan dijemput untuk menghadiri.

Pakaian untuk menghadiri perkahwinan
Bagi wanita, pakaian sederhana atau apa yang anda pakai untuk menghadiri perkahwinan dalam negara ekspatriat adalah sesuai. Bagi lelaki, saman perniagaan atau baju batik lengan panjang dengan seluar adalah memadai. Pakaian tradisional bagi Melayu adalah memakai songkok, Baju Melayu dan Sinjang dalam upacara. Ini tidak wajib kerana sesetengah lelaki lebih suka memilih untuk memakai pakaian yang mudah.

Ia akan sesuai untuk memakai pakaian berlengan panjang untuk majlis perkahwinan orang Muslim. Ia tidak perlu bagi wanita ekspatriat untuk menutup kepalanya, walaupun ramai di Indonesia, Sabah, Sarawak dan tetamu Brunei boleh berbuat demikian.

Satu amalan yang agak baru timbul di pertengahan 90-an di mana pasangan perkahwinan meminta para tetamu tidak membawa hadiah atau memaparkan bunga dengan memasukkan kata-kata tambahan dalam jemputan. Sekarang cara yang terbaik adalah untuk menyumbang wang tunai dan bukannya hadiah.

Di meja penerimaan dalam satu perkahwinan akan terdapat sebuah kotak yang dihiasi dengan indah dan celah di atas, kotak itu adalah untuk tetamu memasukkan sampul surat dengan wang ke dalamnya di Indonesia. Di negara Brunei, wang tunai yang disimpan dalam sampul surat boleh diberikan kepada ketua "Adat Berziarah". Acara yang sama adalah sesuai bagi negeri Sabah and Sarawak di Malaysia juga.

Semasa menghadiri majlis perkahwinan di Brunei dan Sabah, kawan rapat dan saudara-mara biasanya memberi sejumlah wang yang sebanyak RM100 (B $ 50) hingga RM2, 000 (B $ 1,000). Wang ini akan membantu meringankan beban kewangan bagi pengantin selepas majlis perkahwinan.

No comments:

Post a Comment