Google Webmaster

Wednesday, September 21, 2011

Kado Hadiah Unik Untuk Perkahwinan Campuran

Dengan dunia menjadi semakin kecil dengan wujudnya internet dan syarikat-syarikat penerbangan yang cekap menyambungkan semua tempat, tidak hairanlah bahawa perkahwinan campuran menjadi semakin biasa di seluruh dunia. Ia memang biasa untuk mendengar seorang lelaki dari barat berkahwin dengan seorang gadis dari timur. Oleh itu, hari ini, perkahwinan India, Korea, Jepun dan Melayu telah menjadi kebiasaan di kalangan orang-orang di seluruh dunia. Selalunya, pasangan bertemu di ibu glamor dunia seperti London, New York dan Paris. Namun, apabila memikirkan mana tempat untuk duduk, mereka lebih suka kembali ke negara asal di mana keluarga dan rakan-rakan mereka berada and mengadakan perkahwinan tradisional yang lebih bermakna.

Ada kalanya, dua majlis perkahwinan akan diadakan. Sebagai contoh, jika seorang lelaki barat berkahwin seorang gadis Asia dari India, anda mungkin akan mendengar bahawa mereka akan megadakan perkahwinan dalam gereja dan juga kuil. Ini akan mengakibatkan dua kali ganda bagi perancangan, namun ia perlu diadakan untuk memuaskan hati kedua-dua keluarga pengantin dan pengantin lelaki. Ia juga diadakan dalam bentuk yang berkenaan dengan latar belakang dan budaya pasangan itu.

Perkahwinan barat yang melibatkan sebuah gereja atau majlis agama dan sambutan akan menyediakan tema dan hadiah perkahwinan tetamu yang sesuai. Apabila tiba masa untuk memberikan kotak cenderahati perkahwinan, pekej hadiah unik, lilin wangi, goodie beg boleh diberikan bagi tetamu yang menghadiri.

Kini, jika pasangan itu memutuskan untuk mengadakan upacara perkahwinan tradisional India, mereka boleh menjangkakan sambutan untuk mengambil perspektif yang baru. Majlis perkahwinan India biasanya sangat berwarna-warni dengan corak warna, terang dan menarik. Ia memainkan peranan penting di dalam pakaian pengantin. Malah, majlis perkahwinan ini boleh mengambil masa beberapa jam bagi pengantin perempuan menukar baju saree atau pakaian pengantin untuk beberapa kali. Apabila pengantin perempuan sedang menukar baju, para tetamu kenalah menunggu demgam sabar tetapi biasia pengantin perempuan mempunyai wanita yang menghadiri kepadanya untuk membantu dia memasangkan pakaian dengan cepat.

Majlis perkahwinan India biasanya diadakan di pusat komuniti yang besar atau dewan sebagaimana yang diketahui di Timur. Pasangan, imam, lelaki dan wanita yang hadir biasanya memainkan peranan penting di atas pentas di mana terdapat satu mimbar khas untuk pengantin perempuan dan pengantin lelaki yang duduk di atas. Para tetamu akan duduk di bawahnya beberapa peringkat, bertentangan dengan pasangan dan dari sini akan dapat memerhatikan majlis yang sedang berlaku di atas pentas. Sebaik sahaja majlis rasmi selesai, tetamu akan dijemput untuk pergi di atas pentas di mana mereka boleh kurniakan rahmat dan kata-kata yang baik kepada pasangan pengantin.

Sering kali, sama seperti tetamu meninggalkan dewan, kanak-kanak perempuan muda dan kanak-kanak lelaki akan hadir dekat pintu untuk menawarkan gula-gula yang dibungkuskan dengan kertas yang berwarna-warni yang bertindak sebagai hadiah perkahwinan tetamu yang unik. Banyak pengunjung yang akan mengaku bahawa ini adalah bahagian yang terbaik dalam perkahwinan India sebab gula-gula ini adalah sangat manis, enak dan kaya. Gula-gula ini disediakan dengan menggunakan resipi tradisional yang diwarisi dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.

Perkahwinan tradisional kaum India hanya adalah salah satu daripada pelbagai jenis upacara perkahwinan yang sedang berlaku di seluruh dunia hari ini. Dan ia adalah baik untuk mengetahui bahawa setiap sambutan perkahwinan berakhir dengan cara yang indah di mana para tetamu sentiasa mengambil balik rumah dengan pekej hadiah dan kotak cenderahati perkahwinan yang unik.

No comments:

Post a Comment