Google Webmaster

Friday, September 23, 2011

Proses Untuk Perkahwinan Melayu

Masa kini ia adalah jarang bagi pengantin perempuan untuk menyediakan upacara perkahwinan dalam masa yang singkat. Namun, pasangan pengantin kena melalui proses cadangan formal dan penglibatan sebelum adat berinai.





Untuk pertunangan, pengantin lelaki akan memberikan hadiah kepada pengantin perempuan yang mengandungi bekas sirih, cincin, kado hadiah, dan gubahan hadiah perkahwinan lain. Jika pengantin perempuan mempunyai seorang kakak yang belum berkahwin, pengantin lelaki kena beri hadiah kepada kakak itu juga. Bilangan hadiah perlu diberikan dalam bilangan yang ganjil, nombor genap dianggap nombor yang tidak bertuah dalam perkahwinan Melayu. Pengantin perempuan bersalingan dengan hadiah yang lebih banyak untuk pengantin lelaki. Biasanya ibu pengantin lelaki meletakkan cincin ke jari pengantin perempuan untuk melengkapkan pertunangan.

Apa yang akan berlaku sekiranya perkara tidak jalan dengan lancar bagi pasangan itu dan mereka ingin membatalkan pertunangan ini? Jika ia adalah pihak lelaki yang memulakan pembatalan, dia perlu melepaskan semua hadiah yang diberikan sebelum ini. Sebaliknya, jika pihak wanita yang memilih untuk membatalkan pertunangan, mereka kena membayar ganti rugi dua kali ganda bagi jumlah hadiah yang diterima.

Aktiviti-aktiviti yang dijalani sebelum upacara perkahwinan sebenar, terdiri daripada
1. Penyiasatan merisik atau "mengintip".

2. Mengikutnya adalah pertunangan atau "pembabitan" yang melibatkan engagement atau percubaan untuk menjalankan peminangan yang rasmi.

3. Akad Nikah ("Kontrack Perkahwinan")

4. Hantaran gubahan hadiah dan juga wang tunai untuk perbelanjaan dalam perkahwinan di mana keluarga lelaki yang berikan kepada keluarga perempuan akan ditanggung oleh keluarga perempuan.

5. Akhirnya akan mejalani persandingan atau majlis perkahwinan.

Hadiah dari keluarga pengantin perempuan kepada pengantin lelaki.

Gubahan hantaran dan barangan hadiah mungkin termasuk topi baldu (songkok), tikar sembahyang (sejadah), sepasang pakaian dan sebagainya. Hadiah juga mesti disediakan dalam bilangan ganjil di dalam dulang, bilangan dulang kenalah lebih tinggi bertanding dengan dulang yang diterima daripada pihak pengantin lelaki.

Pertukaran hadiah and gubahan hantaran menyempurnakan majlis meminang. Berikutan pertukaran hadiah perkahwinan dan gubahan hantaran, perayaan akan diberikan kepada pihak pengantin lelaki, sebelum mereka berangkat dan meninggalkan rumah pengantin perempuan.

No comments:

Post a Comment