Google Webmaster

Thursday, September 22, 2011

Perkahwinan di Kalangan Melayu

Perkahwinan Melayu biasanya dilakukan apabila salah satu atau kedua-dua suami dan isteri adalah Melayu. Undang-undang Malaysia mentakrifkan orang Melayu sebagai Muslim. Perkahwinan Melayu adalah hal ehwal besar-besaran di mana pasangan itu dianggap sebagai royalti. Upacara perkahwinan tradisional dilakukan dalam dua bahagian. Bahagian pertama adalah nikah akad (kontrak perkahwinan), yang merupakan bahagian mengikuti undang-undang dan agama perkahwinan. Bahagian kedua adalah bersanding (menakhtakan), yang merupakan perayaan keluarga. Biasanya kedua-dua bahagian ini boleh disambutkan selama dua hari. Walau bagaimanapun, ia menjadi perkara yang biasa untuk jurang antara bahagian-bahagian perkahwinan, di mana pasangan itu adalah legal berkahwin di sisi undang-undang, tetapi tidak bersanding terperinci. Dalam kes-kes di mana pasangan itu mempunyai keluarga yang merebak di seluruh dunia, bilangan bersanding boleh diadakan di negara-negara yang berlainan untuk membolehkan semua orang ucap tahniah kepada pasangan itu.


Adat merisik
Adat Merisik (meminta majlis, atau lebih literal 'mengintip adat') adalah sistem tradisional Melayu untuk mengatur perkahwinan. Apabila sudah tiba masanya bagi seorang lelaki muda untuk berkahwin, keluarga beliau akan melihat sekeliling untuk mengenal pasti beberapa pengantin yang berpotensi. Kini, lelaki itu mungkin mencadangkan kepada isterinya yang dia ingin mereka mempertimbangkan, dan ia mungkin sudah wujudnya gabungan romantis di antara lelaki dan wanita. Setelah memutuskan seorang wanita tertentu, proses merisik atau penyiasatan akan dilakukan.

Untuk majlis ini, satu atau lebih wakil-wakil daripada keluarga lelaki membayar lawatan mesra kepada keluarga wanita yang mungkin menjadikan pengantin. Lawatan itu adalah semata-mata untuk tujuan siasatan lanjut, dan ia memberi pengunjung peluang untuk melihat perempuan itu. Bayangan akan diberi kepada ibu bapanya mengenai tujuan lawatan, dan tindak balas mereka akan dinilai. Ibu bapa wanita juga boleh memberikan pengunjung idea sesetengah pihak sebagai sama ada atau tidak anak perempuan mereka akan berminat dalam pertemuan ini. Merisik tidak membentuk satu cadangan formal. Berikutan lawatan kedua-dua pihak boleh mula berfikir dengan lebih serius tentang kemungkinan atau sebaliknya perkahwinan. Ada kemungkinan tidak ada process selanjutnya bagi dua pihak. Jika macam ini, ibu bapa atau wakil-wakil lelaki akan mencari pengantin perempuan yang lain.

Adat Bertunang

Sebaik sahaja seorang lelaki mengumumkan hasratnya untuk berkahwin, tarikh pertunangan akan ditetapkan apabila keluarga pasangan itu bertemu untuk membincangkan pelan perkahwinan. Adat bertunang (pertunangan adat) biasanya diadakan di rumah pengantin perempuan.

Akad Nikah
Perkahwinan Melayu yang tradisional akan bermul
a dengan majlis akad nikah (perkahwinan kontrak). Pengantin lelaki menandatangani kontrak perkahwinan dan bersetuju untuk menyediakan pengantin perempuan dengan Mas kahwin (mahar, 'perkahwinan emas' secara beransur-ansur sekarang jadi dalam bentuk wang atau barang-barang yang diminta oleh pengantin perempuan). Ia adalah bertentangan dengan mas kahwin di mana mas khawin dibayar oleh pengantin lelaki kepada pengantin perempuan. Khawin mas adalah simbol untuk menunjukkan bahawa orang-orang yang sanggup dan bersedia untuk membina sebuah keluarga dengan wanita beliau pilih untuk berkahwin. Penandatanganan kontrak dilakukan sebelum seorang pegawai agama dan disertai dengan doa.

Jika bersanding akan diadakan pada keesokan hari, tangan pasangan akan dicelup dengan inai(henna) semasa majlis berinai besar (great henna-ing). Rambut pengantin perempuan akan dipangkas, alis berbentuk dan make-up yang digunakan oleh pakar kecantikan, dikenali sebagai mak andam. Kemudian pengantin perempuan memakai tudung (headscarf or hijab) untuk menutup rambut mereka dan selendang, atau selendang bordir dan manik untuk pakaian pengantin. Mahkota juga diletakkan di atas selendang itu. Jika bersanding tidak berlaku pada hari perkahwinan mengikuti nikah, adat penyediaan ini akan ditangguhkan sehingga bersanding.

Bersanding

Hari perkahwinan sebenar adalah hari bersanding. Ini bermaksud "pengantin perempuan dan pengantin lelaki duduk bersama-sama di atas kerusi pengantin". Ia juga dikenali sebagai Pelamin, sofa akan letak di tempat tengah dalam sebuah majlis, dan dua pelamins adalah diperlukan - satu di rumah pengantin perempuan dan satu lagi di pengantin lelaki. Sebagai majlis Bersanding biasanya dilakukan di sebelah petang, pengantin lelaki meraikan tetamu di rumah sendiri pada waktu
pagi. Majlis bersanding (menakhtakan) bermula dengan perarakan pengantin lelaki dengan rakan-rakan, saudara-mara, pemuzik dan orang-orang yang melambai bunga Manggar (sawit memekarkan) untuk bertemu dengan pengantin perempuan. Sering kali pelbagai percubaan yang lucu dan humor dilakukan untuk menyekat atau menghalang pengantin lelaki mendekati pengantin perempuan. Bahagian utama bersanding yang melibatkan tempat duduk pasangan pengantin atas pelamin dan penyiraman mereka dengan
nasi kuning dan air wangi oleh ahli-ahli keluarga, saudara-mara dan tetamu sebagai tanda restu. Setiap tetamu akan menerima satu bunga telur, telur yang dihiasi dengan bunga kain, sebagai tanda kesuburan. Pasangan itu dianggap sebagai royalti untuk hari tersebut, dan pelbagai adat diraja dilaksanakan bagi mereka, termasuk pemuzik yang memainkan muzik mahkamah dan kompang sementara 'pengawal' melakukan paparan seni silat (seni mempertahankan diri yang tradisional di kalangan Melayu).

Selepas majlis bersanding

Selepas upacara bersanding, pasangan dikahwinkan dan tetamu mereka menghadiri pesta perayaan yang dinamakan makan beradab. Ini melibatkan kedua-dua pengantin memberi makan beras yang manis antara satu sama lain. Sambutan diakhiri dengan bergambar untuk gambar-gambar keluarga.



No comments:

Post a Comment